Notes |
['(Via Buijnsters 1979; SP)\r\n\r\n@women\'s_authorship - commented: learned women being more exceptional than men, women need to be excellent or stop writing (and go back to embroidery)\r\n\r\n\r\n[216]\r\n"Neen! Zij is een Vrouw; en een Vrouw moet men zoetelijk handelen [..]/[..] Lieve Juffrouw Wolff! Hoe durf ik mijn gevoelen zeggen! Gij schijnt moeilijk op luiden, die u vlekjes in Uwe kunst aangewezen hebben. [..] Hoe! Gij wilt een Dichteres zijn, en de Vrouw blijven? [...] behandel dan, als gij u zelve behandelt, de schone Poezij, en laat ze wel gemanierd, wel gekleed, wel bespraakt, vernuftig, verstandig en verheven uit uw schrijfcel in de wereld verschijnen. Gaat dit boven uw vermogen, leg de pen neer en vat de naald op. Het geen gij zegt, in uw voorbericht, ter verdediging der letterlievende vrouwen, mits wat netter, wat nauwkeuriger dan gij doet, bepaald wordende, zal het gezond verstand beamen. Maar de geleerdheid onder de fraaie sexe meer bijzonder zijnde, dan onder de mannen, heeft er de wereld ook meer het oog op; dierhalve moet een vrouw uitmunten, of de handen thuis houden. Een gemeen schrijver onder de mannen wordt veracht; maar de vrouwen, willen ze de auteur spelen, en staat haar de pen kwalijk ter hand, worden uitgelachen. [..]"\r\n\r\n[218]\r\ndiverse raadgevingen o.a. om het voorbeeld van Van Merken te volgen\r\n\r\n[217] \r\nplagiaat Leprince de Beaumont niet vermeld/herkend\r\n\r\nsvd']
|