*Mention in Art. in De Gids ARTICLE Netherlands

Title *Mention in Art. in De Gids
Is same as work *Mention in Art. in De Gids
Part of work
Author Hendrick Peter Godfried Quack
Reference
Place Netherlands
Date 1884
Quotation
Type ARTICLE
VIAF
Notes ['On a statue made for her.\n\n[p.218]\n“Het derde werk van Chapu, waarop wij de aandacht willen\nvestigen, is het beeld dat hij als grafmonument heeft ontworpen\nvoor Daniel Stern, de gravin d\'Agoult, de bekende schrijfster.\nOok dit beeld is bij uitstek merkwaardig. Het is weder een\nallegorie evenals de “Jeunesse". Ditmaal heeft de beeldhouwer\ndaaraan den naam gegeven van “la Pensee". Het is een jonge\nvrouw, zittende tegen het grafgesteente. Zij ziet ter rechterzijde\nnaar boven, en licht met haar arm boven haar hoofd\nhet kleed op dat haar omhulde. De linkerarm hangt neder op\nde knieën, met een papyrus in de hand, terwijl een diaphaan\nonderkleed de schoone ronding der ledematen doet uitkomen.\nHals en armen zijn volkomen onbedekt. Fraai is het hoofd,\neen soort van Juno-kop. Het oog, droomend, peinzend, ziet\nnaar boven, nu de arm alle sluiers heeft weggeschoven, die\nhet onbekende verborgen. Bijzonder schoon is de rechterarm,\nin haar zuivere halfronde lijn, in haar eenvoudige, gedistingeerde\nbeweging. Die beweging heeft zelfs iets zoekends, iets\nonzekers, dat zeer goed het karakter weergeeft van den geest\n\nFRANSCHE BEELDHOUWERS. 219\ntegenover de onbekende wereld. De “Gedachte” beveelt niet, zij\nroept aan. De geste is dus zacht, niet energiek. Wat de\nkenners vooral in dit beeld roemen is de verdeeling van het\nlicht. Het licht straalt ten volle op het gelaat, loopt over den\narm, doet de borst goed uitkomen, en glijdt met een machtigen\nsprong tot op de dij, waarvan het relief onder de drapeering\nwordt aangegeven. De schaduw komt onder de kin en accentueert\nter linkerzijde den geheelen omtrek van de gestalte, waardoor de\nverlichte zijden geheel tot haar recht komen. Toch zijn er, hoe\nschoon en edel de opvatting zij, wel aanmerkingen te maken,\nwanneer men bedenkt dat het beeld de gedachte moet voorstellen.\nWij zijn toch zoo gewend bij de pose van het optillen van den\nsluier boven het hoofd aan een Terpsichore te denken, dat wij\neen kleine inspanning moeten overwinnen, eer wij geheel en al —\nbij het zien van Ohapu\'s beeld — ons vereenzelvigen met en als\nhet ware opgaan in de bedoeling des beeldhouwers, die hier de\ngedachte wilde voorstellen. Het hoofd heeft het „sentiment/\' de\npose allen adel waarvoor zij vatbaar is : maar alles is misschien\nte bevallig, te sierlijk. In deze houding peinzen de menschen\nniet. Wellicht de godinnen.”\n\n(credits:De Digitale Gids, www.arik.nl (non-OCRed scans of original pages))']

No works found

In this reception
None Agoult, Marie d'
Via received works

No persons found