Notes |
['`De voorkeur aan den huiselijken kring boven het leven daarbuiten vormt een tweede karaktertrek [...] die wij ook in hare werken afgespiegeld vinden, waar het huiselijk leven in Indië en hier de omgeving vormt, waarin haar helden optreden. In "La Renzoni" (1881) bijv. woont de heldin eene opera-voorstelling te Genève bij, maar de schrijfster laat niet aan haar pen den vrijen loop om ons een schitterend beeld van een dergelijke omgeving uitvoerig voor te leggen, zoodat men die zelf meent bij te wonen, zooals we dat in "Trilby" vinden, neen, voor haar zijn de personen, met wie zij te doen heeft, het eenige - we moeten weten wat deze doen, wat ze zeggen, wellicht wat ze denken - de rest is bijwerk, zonder waarde voor den roman; want ze verhaalt en ze zou den draad los laten, als zij eene uitvoerige beschrijving inlastche. Moet echter [...] de omgeving van grooten invloed op de stemming der personen zijn, dan is geen beschrijving haar te uitvoerig, want haar hoorders moeten weten, waaruit de stemming verklaard wordt en hoe die ontstaat.\'']
|